fredag 22 augusti 2008

Ur förvirring kommer förändring

Här sitter jag nu... Certifierad NLP Practitioner... Vad innebär då det här för mig? Vart har resan tagit mig? När jag anmälde mig till kursen hade jag en föreställning om vad NLP var och det visade sig att det var så mkt mer.
Från första stund jag klev innanför dörren påbörjade jag en resa inom mig där jag kunde börja se och förstå mig själv, mitt agerande mitt beteende. Hittade trosatser och övertygelser som var mindre angenäma att se på och inse att de faktiskt fanns. Hur talar jag till mig själv, hur använder jag mitt språk och insikter om att jag genom att använda orden på vissa sätt inte underlättade min strävan framåt mot ngt nytt eller annat utan snarare begränsade mig själv genom ett evigt försökande.
Insikten om hur kommunikationen mellan människor fungerar och fungerar mindre bra och hur jag kan välja att skapa en kontakt och medvetet via tekniker få andra människor att känna företroende och tilit. 80% av alla konflikter som uppstår är pga missförstånd! För att vi utövar en form av tankeläsning där vi tror att människor vi möter menar ngt bara för att vi har lärt oss via våra erfarenheter att om en människa ser ut så eller uttrycker sig så... då är det så här de menar.
Det var med känslor av skuld jag efter sommaruppehållet återgick till kursen, jag trodde att jag hade valt bort allt bara för att jag inte prioriterat fullt ut att träna och öva. Jag tänkte att jag kommer absolut inte klara en certifiering... vilken bra grund för framgång jag banade för mig själv :-) Sen har jag oxå lärt mig att känslor som skuld, skam osv är mina vänner, de är budbärare av att ngt är ur balans och det som det i detta fall betydde för mig var att jag hade valt bort ngt jag värderade väldigt högt dvs min personliga utveckling och då inte levt i enighet med mina värderingar.
Genast när jag kom in i klassrummet, till gruppen och jag började fundera så kom situation efter situation upp där jag valt att anv mig av de olika teknikerna VA!!?? Jag hade helt undermedvetet anv mig av mina nya verktyg hela tiden :-) Skuldkänslan ersattes av en sån enorm lycka!

Jag är allt som oftast strukturen själv... ordning och reda en perfektionist och en överpresterare med en tro att via hårt arbete och "pluggande" kommer jag längst. Nu hade jag genom att leva i det, vara det bara låta allt ha sin tid och gång, ha tillit till att mitt undermedvetna sköter det här åt mig kommit minst lika långt om inte längre.

Det absolut bästa med kursen är insikten att jag skapar mina egna upplevelser... allt som sker utanför mig har ingen betydelse utan det är jag som ger en händelse en betydelse, jag ger det en etikett och skapar mina egna känslor kring händelser! Förstår ni vad det innebär??? Jag har valfriheten fullt ut att styra över hur jag väljer att se på allt som händer och sker!! Tänk vad underbart resten av mitt liv kommer se ut!!
Som tex att jag känt mig otillräcklig för att jag inte hunnit flytta mina pioner i år... och om jag istället väljer att se det så här: Vilken tur att jag inte hann flytta på dom i år för då får jag ju se dom blomma vackert även nästa år! Vad skulle ni välja???

Jag har verktygen för att ändra mitt tillstånd, mina känslor och det ni!!! Är magi :-)

Jag började det här inlägget med att ur förvirring kommer förändring och det är enkelt för det är först när vi är förvirrade som vi öppnar oss för att se på saker på andra sätt och först då kan vi hitta ett alternativ till vår valda sanning idag.

Jag vill lämna er alla med en otroligt stor gåva och det är ett av NLP´s grundantaganden:

Oavsett vem du tror att du är, så är du alltid mer än det

4 kommentarer:

NICOLINAS BONING sa...

Tack för den meningen som säger ALLT egentligen!
Jag har letat efter en mening eller några ord att skriva högst upp på den inbyggda bokhyllan (måste bara ta tag i den biten först,vet preeeciiis hur det ska göras...måste bara få med mig mannen på det oxå;-)och det kommer att bli perfekt att läsa meningen varje dag och förhoppningsvis tro på orden oxå:-)
Ha en skön helg!
Kramar/Birgitta

Susanne sa...

Det där är så briljant! Hela tiden tänker man jag borde och jag skulle nog. Detta istället för att se det som det är just i detta nu.
Ja även jag är en högpresterande stolle som bränner sig själv i båda ändar. Till vilken nytta? Ingen alls.
När jag läste det du skrev fick jag en klump i halsen och ögonen tårade sig. Just för att jag inser att jag är orättvis mot mig själv i jakten att tillfredsställa andra. Eg vill jag inte hälften av allt jag gör men jag gör det för att det gör man osv....NÄ nu ska jag se mig själv och se mitt liv med min familj med andra ögon.
Har gått på nog med smällar nu pga att jag gjort det andra har tyckt.
Stor kram
//Susanne

Ullis/Leva på landet sa...

Mycket tänkvärt det du skriver. Den sista meningen säger så mycket. Jag har varit precis som dig förut. Försökt att hinna allt, överpresterat. Sedan ett år tillbaka ungefär tänker jag efter före innan jag gör något.

Ha en riktigt skön helg!
Kram Ullis

Lilla Blanka sa...

Hej!

Hittade hit via din kommentar hos Tyras Plejs :) Blev nyfiken och nu är jagännu mer nyfiken. Vad intressant det låter med NLP. Gillar det kloka ordet i slutet av ditt inlägg.
Nu skall jag kolla lite mer i dn blogg :)

Kram
Mia